Ergotherapie

ADD

ADD staat voor Attention Deficit Disorder, ofwel een aandachtstekort. Kinderen met ADD vallen vaak niet op in de klas. Dit komt doordat ze hun tekorten vaak compenseren door hun intelligentie.

Aanmelden Vergoeding

Kenmerken van de diagnose:

Prikkelverwerking

Makkelijk afgeleid en dromerig

Planmatig handelen

Ongeorganiseerd werken en werken zonder plan

Karakter

Onbewust, vergeetachtig, stemmingswisselingen

ADD – Attention Deficit Disorder

Attention Deficit Disorder (ADD) is een subtype van de bekendere aandoening ADHD, waarbij hyperactiviteit een belangrijke rol speelt. Officieel wordt het aandachtstekort-stoornis met hyperactiviteit, overwegend onoplettendheidtype genoemd. Bij ADD staat het aandachtstekort op de voorgrond. Het belangrijkste verschil tussen ADD en ADHD is het gedrag. Wanneer een kind ADHD heeft, is het over het algemeen erg druk en aanwezig. Wanneer een kind ADD heeft, is het  vaak rustig, zegt weinig en zit veel te dromen. De grootste overeenkomst is dat ze bij beide vormen moeite hebben om zich te concentreren.

Kinderen met ADD maken vaak een dromerige indruk en hebben moeite met het beginnen van een taakje op school of thuis. Ze vergeten dingen en hebben moeite met hun concentratie. Ze kunnen zich terugtrekken in hun eigen wereld en hebben moeite met luisteren. Het lijkt vaak of ze nergens zin in hebben en ongeïnteresseerd zijn. ADD’ers  hebben een hoofd vol gedachten. Ze zijn overgevoelig voor uitwendige prikkels en trekken zich regelmatig terug om opgedane ervaringen te verwerken.

De ergotherapeut kan het kind helpen door te kijken hoe het kind handelingen het beste kan uitvoeren en wat bijvoorbeeld de beste plaats is waar het kind deze kan uitvoeren. Ze brengen de prikkelverwerking in kaart en kijken mee naar de concentratie. Samen met de juf en ouders wordt er gekeken welke adviezen en handvaten er ingezet kunnen worden om de dagelijkse handelingen thuis en in de klas te verbeteren. De ergotherapeut oefent samen met het kind een methode om beter aan je werkje te kunnen beginnen. Het kind leert een plan maken en zijn eigen werkje structureren: planmatig handelen. 

Aanmelden Vergoeding ❮ Terug naar overzicht
Voorbeeld case

Bob - 8 jaar

Bob haalt op school goede punten voor alle vakken. De juffrouw is trots op hem en ze is blij dat hij het zo goed doet in de klas. Toch valt het haar op dat hij soms afwezig is of aan het dagdromen is. Ze moet Bob er vaak weer bijhalen tijdens de instructie. Wanneer hij dan zelfstandig aan het werk moet, lijkt hij door de bomen het bos niet te zien. Bob lijkt het overzicht niet te hebben en werkt erg ongeorganiseerd. Het valt de juffrouw op dat hij zijn spullen vaak niet kan vinden. Bob zelf probeert toch zo goed mogelijk zijn opdrachten te maken en vindt dat hem dat goed afgaat. Zijn cijfers zijn voldoende maar de juffrouw heeft het idee dat er meer inzit voor Bob.

contact

Vragen? stuur ons gerust een bericht

Heeft u vragen of wilt u een afspraak maken? Stuur ons dan gerust een email of neem contact op via het formulier.

info@ergotherapiedeoplossing.nl 0413 712 012
Aanmelden? Zo gebeurt!

Uw kind aanmelden voor ergotheraie?

Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×