Ergotherapie

Autisme Spectrum Stoornis (ASS)

ASS staat voor Autisme Spectrum Stoornis en dit is een verzamelnaam van verschillende stoornissen. Kinderen met autisme kunnen prima geholpen worden bij een ergotherapeut wanneer ze problemen ondervinden in het uitvoeren van hun dagelijkse activiteiten.

Aanmelden Vergoeding

Kenmerken van de diagnose:

Structuur

Moeite met veranderingen

Prikkelverwerking

Gevoelig of minder gevoelig voor prikkels

Spel

Moeite met samen spelen

Emotie

Boos worden of gefrustreerd zijn

Autisme Spectrum Stoornis – ASS

Een kind met ASS kan moeite hebben met het loslaten van de structuur of wanneer er bepaalde dingen veranderen. Ze zijn niet altijd flexibel in hun handelen en denken. Dit kan frustraties en boosheid opleveren.Ook het hebben van een sociale omgeving, vriendjes of vriendinnetjes, kan moeilijk zijn.  Een kind met ASS kan juist graag alleen spelen. Ze vinden het erg lastig om contact te maken en kijken je vaak niet in de ogen aan. Ze vinden deze sociale interactie heel moeilijk en voelen de situaties niet altijd goed aan. Dit kan maken dat deze kinderen niet altijd begrijpen wat er van ze verwacht wordt. Kinderen met ASS hebben vaak moeite met de verwerking van prikkels. Ze zijn juist heel gevoelig voor prikkels of missen juist heel veel informatie. 

Een ergotherapeut kan het kind helpen structuur te bieden welke het zelf kan toepassen, bijvoorbeeld middels een planbord. Hiermee wordt de zelfstandigheid gewaarborgd. Verder kan een ergotherapeut hulp bieden met het uitten van emoties of gevoelens. Hier kunnen handvaten voor aangereikt worden aan het kind, maar ook aan de school of de omgeving thuis.  Dit geld ook voor het omgaan met de prikkels uit de omgeving. Voorkomen dat het kind overprikkeld raakt of juist heel veel informatie mist. Hoe kun je die alertheid reguleren? 

Aanmelden Vergoeding ❮ Terug naar overzicht
Voorbeeld case

Lois - 12 jaar

Soms voelt Lois zich wel eens anders dan de andere kinderen. Natuurlijk weet ze dat iedereen anders is, maar ze denkt ook anders dan de andere kinderen in haar klas. Lois is 12 jaar oud en zit nu in de eerste klas van het VWO. Een nieuwe klas was best even spannend voor haar, ze wist niet goed wat ze kon verwachten. In haar nieuwe klas zat niemand die bekend voor haar was en het klaslokaal ingaan was al helemaal spannend. Wat dan nu als ik verdwaal in de klaslokalen en mijn plekje niet kan vinden? Of als iemand de klaslokalen veranderd? Of als er een les uitvalt? In haar oude klas kon ze dit altijd aan haar juffrouw vragen en dan vertelde ze haar alles wat ze wilde weten. Dit is er nu niet meer voor Lois, het vertrouwde is weg.

Lois wil graag van te voren weten hoe een dag eruit gaat zien, precies wat ze moet gaan doen en wanneer dat ze weer naar huis mag. Als er dan een les uitvalt, raakt ze in de war en voelt ze zich niet lekker erbij. Dit gebeurd niet alleen op school. Ook thuis wil ze dit graag weten. Haar vader moet soms wat langer werken en dan eten ze niet om 6 uur. Hoe moet Lois dit aan haar moeder uitleggen dat ze dit vervelend vind? Haar moeder zegt altijd dat die 15 minuten niet zoveel uitmaken.

Lois vindt het niet fijn om in ruimtes te zijn waar heel veel mensen zijn zoals bijvoorbeeld in haar klas of tijdens verjaardagsfeestjes. Daar zijn zoveel geluiden en die doen zo'n zeer in haar oren. Lois is het liefst in haar eigen vertrouwde kamer waar het rustig is.

contact

Vragen? stuur ons gerust een bericht

Heeft u vragen of wilt u een afspraak maken? Stuur ons dan gerust een email of neem contact op via het formulier.

info@ergotherapiedeoplossing.nl 0413 712 012
Aanmelden? Zo gebeurt!

Uw kind aanmelden voor ergotheraie?

Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×