Ergotherapie

Automatiseren

Automatiseren is het ophalen van kennis of vaardigheden zonder hier lang over na te hoeven denken. Wanneer verschillende taken geautomatiseerd zijn hoeven wij hier niet meer veel over na te denken en kunnen we daar zelfstandig mee aan de slag.

Aanmelden Vergoeding

Kenmerken van de diagnose:

Planmatig werken

Chaotische aanpak, duurt erg lang, vaak herhalen

Prikkelverwerking

Dromerig, moeten lang nadenken

Vaardigheden eigen maken

Moeite met aanleren van de tafels of rekenregels

Automatiseren

Het automatiseringsproces bij een kind verloopt geleidelijk. In eerste instantie zal een kind een opdracht bewust aanpakken en stap voor stap nadenken. Hierin is een goede planmatige aanpak essentieel. Daarna maken ze de opdracht steeds sneller en gaat het steeds meer automatisch. De laatste stap is het toepassen van het geleerde in andere vaardigheden en opdrachten.

Problemen met automatiseren komen vooral voort uit problemen met het werkgeheugen. Dit zie je terug bij veel ontwikkelingsstoornissen. Een paar voorbeelden zijn hoogbegaafdheid, beelddenkers, ADD, ADHD of ASS.

Wanneer verschillende taken geautomatiseerd zijn hoeven kinderen hier niet meer veel over na te denken. Kinderen die problemen hebben met automatiseren moet echter bij elke taak nadenken hoe ze dit moeten doen. Dit vraagt veel energie van hen. Daarnaast roept het vaak frustraties op bij ouders omdat ze alles zo vaak moeten herhalen. 

Binnen de ergotherapie kunnen handvaten gegeven worden hoe verschillende activiteiten sneller geautomatiseerd kunnen worden. Ook kan er bekeken worden hoe het kan dat het zo moeilijk is om te automatiseren en of er een andere manier bestaat wat beter bij het kind past.  Een goede planmatige aanpak aanleren aan het kind is hierbij van belang. 

Aanmelden Vergoeding ❮ Terug naar overzicht
Voorbeeld case

Roel - 9 jaar

De moeder van Roel vraagt zich af hoe het nu toch komt dat Roel veel moeite heeft met de meest simpele activiteiten. Bij het tanden poetsen vergeet hij altijd wat hij nu allemaal moet doen. Hier moet hij altijd lang over na denken. En dat terwijl zijn moeder dit bijna blind kan doen. Ook vindt hij het moeilijk om zich aan te kleden, hij vergeet altijd wel iets. Moeder zit met haar handen in het haar. Hoe kan het nu toch dat Roel dit zo lastig vindt, terwijl het helemaal geen moeilijke activiteiten zijn.

De juf herkent het wel. Roel heeft veel moeite om de tafels zichzelf eigen te maken. Hij krijgt het maar niet voor elkaar om ze snel op te noemen terwijl hij de antwoorden wel weet. Hij moet er alleen enorm lang over nadenken en haalt zijn tafeltoets elke keer niet omdat hij tijd te kort heeft.

contact

Vragen? stuur ons gerust een bericht

Heeft u vragen of wilt u een afspraak maken? Stuur ons dan gerust een email of neem contact op via het formulier.

info@ergotherapiedeoplossing.nl 0413 712 012
Aanmelden? Zo gebeurt!

Uw kind aanmelden voor ergotherapie?

Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×