Knutselen Knutselen vraagt veel van verschillende vaardigheden. Bij het knutselen wordt er beroep gedaan op de fijne motoriek. Zo moet er vaak geknipt, geplakt, gevouwen, gescheurd, getekend en geprikt worden.…
Lees meerLocaties: Schoolse vaardigheden
Automatiseren
Automatiseren Het automatiseringsproces bij een kind verloopt geleidelijk. In eerste instantie zal een kind een opdracht bewust aanpakken en stap voor stap nadenken. Hierin is een goede planmatige aanpak essentieel.…
Lees meerAdviezen aan school
Adviseren aan school Wanneer op school en binnen de ergotherapie op dezelfde manier gewerkt wordt, is er voor het kind eenduidigheid en wordt het bereiken van de doelen makkelijker. Wanneer…
Lees meerPlanmatig handelen
4 Beertjes Methode van Meichenbaum Om kinderen te ondersteunen in het planmatig handelen worden vaak de 4 Beertjes Methode van Meichenbaum gebruikt. Dit is een stop, denk, doe methode met…
Lees meerWerkaanpak en werkhouding
Werkaanpak Problemen in de werkhouding van kinderen kan in een klas voor problemen zorgen. Dit kan het gedrag zijn wat een kind richting leerkracht of andere klasgenoten toont, maar ook…
Lees meer